GeneralLegislació localNotíciespermisos

Permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu que l’Administració no vol reconèixer

 

La Llei 39/2010, de 22 de desembre, de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2011, amb efectes d’1 de gener de 2011, i com a manifestació de la preocupació del legislador estatal per la promoció dels mecanismes precisos per a una adequada conciliació de la vida personal, familiar i laboral dels treballadors, va introduir en l’ordenament jurídic espanyol un nou permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu.

En concret, la disposició final vintena segona de la citada Llei va modificar el llavors vigent text refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors, aprovat per Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, afegint un nou paràgraf tercer a l’apartat 5 de l’article 37, per a reconèixer una nova causa en els drets dels treballadors a la reducció de la seva jornada. Així, es va afegir el dret dels treballadors a la reducció de la seva jornada en un percentatge d’alemanys la meitat de la seva durada, amb disminució proporcional del salari, per a la cura, durant l’hospitalització i tractament continuat, d’un menor al seu càrrec afectat per càncer o per qualsevol altra malaltia greu, que impliqui un ingrés hospitalari de llarga durada i requereixi la necessitat de la seva cura directa, continu i permanent i, com a màxim, fins que el menor compleixi els 18 anys.

En l’àmbit del Dret Administratiu, dins del règim jurídic bàsic dels funcionaris públics, es va recollir aquesta nova reducció de jornada com un nou permís retribuït en l’article 49 de l’Estatut Bàsic de l’Empleat públic. Així, mitjançant la disposició final vintena tercera de la Llei 39/2010, de 22 de desembre , es va afegir una nova lletra e) a l’article 49, dedicat als permisos per motius de conciliació de la vida personal, familiar i laboral i per raó de violència de gènere, de la llavors vigent Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut Bàsic de l’Empleat públic.

L’article 49.e) disposa de forma imperativa la necessitat d’un desenvolupament reglamentari que reguli la possibilitat d’acumulació en jornades completes d’aquesta reducció de jornada.

Posteriorment, la Llei 27/2011, d’1 d’agost , en la seva disposició final segona, va donar nova redacció a l’article 49.e) de l’Estatut Bàsic de l’Empleat públic, incorporant nous requisits per a la concessió del permís o millores tècniques en la seva regulació, congruents amb els previstos en la normativa de Dret laboral i de seguretat social (la necessitat que tots dos progenitors treballin i la impossibilitat que tots dos, pel mateix subjecte i fet causant, siguin beneficiaris alhora de sengles permisos retribuïts, o si escau d’un permís retribuït i com a beneficiari de la prestació establerta per a aquesta fi en el Règim de la Seguretat Social, sense perjudici del dret a la reducció de jornada amb la consegüent reducció de retribucions; o la forma d’acreditar el requisit de la necessitat de la cura directa, continu i permanent del menor mitjançant informe del servei Públic de Salut o òrgan administratiu sanitari de la Comunitat Autònoma o, si escau, de l’entitat sanitària concertada corresponent).

Després del procés de renovació legislativa experimentat recentment amb la substitució dels anteriors cossos legals, la regulació actualment vigent del permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu es troba recollida en l’article 49.e) del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de l’Estatut Bàsic de l’Empleat públic; en l’article 37.6 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors; i en els articles 190 a 192 del Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei General de la Seguretat Social; i contínua plenament vigent el Reial decret 1148/2011, de 29 de juliol.

L’esmentat permís es troba regulat també a l’Acord de condicions  laborals signat el mes de juliol de 2017 per l’Ajuntament de Barcelona, en el qual es regula “Article 16Permisos per conciliació de la vida personal, familiar i laboral i per raó de violència de gènere.

  1. e) Permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu: es tindrà dret, sempre que els dos progenitors, adoptants, o acollidors de caràcter permanent o preadoptiu treballin, a una reducció de la jornada de treball d’almenys la meitat de la durada d’aquesta i a percebre les retribucions íntegres per a la cura, durant l’hospitalització i tractament continuat, del fill menor d’edat afectat per càncer (tumors malignes, melanomes o carcinomes) o per qualsevol altra malaltia greu que impliqui un ingrés hospitalari de llarga durada i requereixi la necessitat de la seva cura directa, contínua i com a màxim, fins que el menor compleixi els 18 anys.

Quan concorrin en els dos progenitors, adoptants, o acollidors de caràcter permanent o preadoptiu, pel mateix subjecte i fet causant, el funcionari tindrà dret a la percepció de les retribucions íntegres durant el temps que duri la reducció de la seva jornada de treball, sempre que l’altre progenitor, adoptant o guardador amb fins d’adopció o acollidor de caràcter permanent, no cobri les seves retribucions íntegres en virtut d’aquest permís o com a beneficiari de la prestació establerta per a aquest fi en el Règim de la Seguretat social que li sigui aplicable.

En cas contrari, només és tindrà dret a la reducció de jornada, amb la consegüent reducció de retribucions.

Així mateix, en el cas que tots dos prestin serveis en el mateix òrgan o entitat, aquesta podrà limitar el seu exercici simultani per raons fundades en el correcte funcionament del servei.”

El 8 de febrer de 2019, s’ha publicat Ordre TMS/103/2019, de 6 de febrer, per la qual es modifica l’annex del Reial decret 1148/2011, de 29 de juliol, per a l’aplicació i desenvolupament, en el sistema de la Seguretat Social, de la prestació econòmica per cura de menors afectats per càncer o una altra malaltia greu i s’aprova el model de declaració mèdica sobre la necessitat de cura contínua del menor.

En aquesta Ordre s’afegeix una clàusula per la qual el metge podrà determinar la necessitat del permís, amb aquesta publicació s’ha procedit a ampliar el quadre de malalties, en establir en cadascun dels apartats del llistat de malalties de l’annex d’una clàusula oberta, per la qual el metge podrà donar cobertura a la resta de malalties greus i/o procediments quirúrgics amb patologies greus que, per indicació expressa facultativa, requereixin cures permanents en règim d’ingrés hospitalari o hospitalització a domicili”.

L’ordre incorpora un nou model perquè el metge declari la necessitat de cura del fill/a. En aquesta Ordre, també, s’incorpora un document denominat Declaració mèdica per a la cura de menors afectats de càncer o una altra malaltia greu, que té com a finalitat que el metge constati la necessitat de la cura contínua del fill/a perquè al pare o mare se li reconegui el dret a la reducció de jornada i la prestació.
La Seguretat Social amplia així el llistat de malalties greus que poden donar lloc al reconeixement a la reducció de jornada i la prestació econòmica per cura de fills/as menors de 18 anys, afectats per càncer o una altra malaltia greu.

També Tenim l’Informe Anual de 2016 del defensor del Poble del que  s’ha de ressaltar que “El Defensor del Poble va recordar a la Direcció General de la Policia el deure legal de valorar i avaluar les circumstàncies que concorrin en els supòsits plantejats en cada cas pels funcionaris policials per a atorgar el permís de reducció de jornada per sobre del 50% en els supòsits de cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu i motivar els criteris de tal decisió”

 

Informe anual 2016 y debates en las Cortes Generales del Defensor del Poble 

Permisos dels funcionaris 

D’acord amb el que s’estableix en l’article 49 e) de l’Estatut Bàsic de l’Empleat públic, el funcionari tindrà dret, sempre que tots dos progenitors, adoptants, guardadors amb finalitats d’adopció o acollidors de caràcter permanent treballin, a una reducció de la jornada de treball d’alemanys la meitat de la seva durada, percebent les retribucions íntegres amb càrrec als pressupostos de l’òrgan o entitat on vingui prestant els seus serveis, per a la cura, durant l’hospitalització i tractament continuat, del fill menor d’edat afectat per càncer (tumors malignes, melanomes o carcinomes), o per qualsevol altra malaltia greu que impliqui un ingrés hospitalari de llarga durada i requereixi la necessitat de la seva cura directa, continu i permanent, acreditat per l’informe del servei públic de salut o òrgan administratiu sanitari de la comunitat autònoma o, si escau, de l’entitat sanitària concertada corresponent i, com a màxim, fins que el menor compleixi els 18 anys. Aquesta reducció de jornada del 50% a vegades és insuficient, per la qual cosa els funcionaris sol·liciten la concessió d’una reducció de jornada superior per a atendre les necessitats dels seus fills malalts.

A diferència d’altres administracions en les quals es concedeixen percentatges superiors de reducció de jornada remunerada, en la Direcció General de la Policia la reducció màxima concedida als funcionaris amb fills menors en aquestes circumstàncies era del 50%, sense atorgar percentatges superiors basant-se en què no havien estat desenvolupats per l’Administració General de l’Estat els criteris per a la seva concessió, la qual cosa segons el parer d’aquesta institució podria suposar un greuge respecte a altres empleats del sector públic i un menyscapte dels drets del menor i de les cures que en aquesta situació precisa.
Per això, es van iniciar actuacions d’ofici amb la finalitat de conèixer l’abast i interpretació que per part d’aquest centre directiu es duia a terme respecte a la possibilitat d’adoptar un percentatge de reducció de la jornada superior al 50%, perquè de la norma es desprèn que la reducció ha de ser, com a mínim, de la meitat de la jornada, sense que s’hagués establert pel legislador un límit màxim al percentatge d’aquesta reducció.

Aquesta institució va exposar que, d’acord amb el criteri expressat per la Direcció General de la Funció Pública, relatiu a l’aplicació d’aquest permís, mentre no s’hagi establert aquest límit màxim de reducció, cada Administració, de manera potestativa, ateses les diferents circumstàncies que concorreguessin en cada cas, així com ponderant els diferents interessos en joc, excepcionalment, podria elevar l’esmentada reducció per sobre de la meitat de la jornada que contempla la norma, però, a fi que no es desvirtuï el permís, la reducció que s’acordi haurà de permetre atendre, almenys, d’una forma mínima i efectiva, la prestació del servei que vingui desenvolupant el funcionari.

Es va indicar al citat centre directiu que el 50% de reducció de jornada és el límit mínim fixat pel legislador, la qual cosa no significa que amb la concessió d’aquest mínim hagin estat ponderades les circumstàncies concurrents en els supòsits que siguin plantejats pels membres del Cos Nacional de Policia.

El Defensor del Poble va recordar a la Direcció General de la Policia el deure legal de valorar i avaluar les circumstàncies que concorrin en els supòsits plantejats en cada cas pels funcionaris policials per a atorgar el permís de reducció de jornada per sobre del 50% en els supòsits de cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu i motivar els criteris de tal decisió.

 

 

 

Verified by ExactMetrics