Nuevas Convocatorias Policía Local

Convocatoria Bolsa de trabajo para Auxiliar de Policía en el Ayuntamiento de Cangas del Narcea (Asturias)DESCRIPCIÓNProceso selectivo: OposiciónTipo de Acceso: Turno LibrePlazas: Bolsas de trabajo para Auxiliar de PolicíaTipo Vinculación: TemporalTitulación requerida: Título de Graduado en Educación Secundaria Obligatoria o equivalente Ver bases de la convocatoriaOrganismo Convocante: Ayuntamiento de Cangas del Narcea (Asturias)Fecha convocatoria: 20 de mayo de 2019Plazo de solicitud: 10 de junio de 2019Anuncio y bases de la convocatoria:Ver Documento
Vínculo:
https://trabajarenlopublico.ning.com/sectores/policia/bolsas-de-trabajo/convocatoria-bolsa-de-trabajo-para-auxiliar-de-policia-en-el-ayun?xg_source=msg_user_blogpost

Estudis universitaris amb la UGT Catalunya

Publicat el 14 mayo, 2019

formac3-6.jpg

La UGT Catalunya realitzarà en setembre 2019 una nova edició d’estudis universitaris oficials adreçats als afiliats a la UGT ja integrats al món laboral i amb condicions especials.

GRAU EN DIRECCIÓ D’EMPRESES

GRAU EN DRET

MÀSTER UNIVERSITARI EN DIRECCIÓ D’EMPRESES (MBA)

Les sessions informatives d’aquests Graus i Màsters es faran a la UGT Catalunya (C/ Rambla Santa Mònica 10, Barcelona) el dimarts 21 de maig de 11,30 a 12,30 hores o de 15,30 a 17 hores.

Podeu fer la preinscripció a les sessions informatives aquí.

barra-separadora-ok1-2

Per dubtes o consultes, contacteu a: 626 754 533   estudisuniversitaris@catalunya.ugt.org


FeSP – UGT de Catalunya denuncia públicament mancances i irregularitats per part de l’Ajuntament i la Prefectura de la Policia Local d’Altafulla

La FeSP – UGT de Catalunya denuncia públicament mancances i irregularitats que s’estan duent a terme per part de l’Ajuntament i de la Prefectura de la Policia Local que afecten directament la seguretat dels agents i dels veïns i visitants d’Altafulla.

Interinatge

Actualment, la plantilla de policia local d’Altafulla està composta, en un 25 %, per agents en situació d’interinatge que, per una deficient gestió de l’Ajuntament, en alguns casos no han accedit al lloc de treball seguint les formes legals d’accés que estableix la normativa aplicable.

Aquesta situació, que no és nova i que s’està convertint en l’eina habitual de contractació d’agents, afecta directament la seguretat jurídica de la seva situació pròpia, però a més afecta principalment el nivell de seguretat que pot donar el cos als ciutadans i ciutadanes, atès que l’Ajuntament no ha format degudament aquests agents de policial local i ells mateixos tenen moltes limitacions per poder dur a terme les seves intervencions.

Vehicles

La policia local compta amb 3 vehicles tipus turisme i dues motocicletes. Dos dels tres vehicles van ser llogats en règim de renting mitjançant concurs públic, però, per motius d’actuacions en dies de fortes aiguades i, en altre cas, per manca del manteniment oportú (manca de previsió per part de les persones encarregades) han sofert avaries que suposen llargues estades dels vehicles al taller, sense que el contracte prevegi la substitució dels vehicles, qüestió que a d’altres localitats està prevista.

Les dues motocicletes van ser adquirides de segona mà, procedents d’un ajuntament de la demarcació que les donava de baixa per finalització de la seva vida útil, i ara les utilitza la policia local quan no són al taller, que és la major part del temps. El seu ús diari suposa un veritable perill per a la integritat dels policies locals, atès que tenen peces soltes, frenen de forma deficient i haurien de ser donades de baixa. A més, el manteniment constant que necessiten al taller suposa una despesa excessiva que s’hauria estalviat mitjançant la compra de vehicles nous.

Aquesta situació provoca que la majoria dels serveis de la policia local s’hagi de dur a terme a peu, per la qual cosa en ocasions no es poden atendre a temps alguns serveis i n’hi ha d’altres que, per la necessitat de tenir vehicle disponible, directament no es poder fer (senyalització, trasllat de persones detingudes, etc.).

Material de servei

Els agents tenen veritables problemes per aconseguir roba de servei, ja que la prefectura constantment indica manca de pressupost quan rep les sol·licituds per part del personal. Quan s’incorpora un nou agent de servei habitualment és equipat amb roba usada i, a vegades, no coincideix amb la uniformitat de la resta del cos (com és el cas dels agents que són contractats per cobrir el servei de platges). Fins i tot se’ls obliga a fer us de cascs utilitzats per altres agents, que estan bruts, suats i en condicions deplorables.

Des de fa mesos, la policia local no disposa d’etil·lòmetre evidencial per fer proves d’alcoholèmia, una eina imprescindible per tal d’acomplir la funció de vigilància en la seguretat del trànsit i que habitualment és el Servei Català del Trànsit el que la lloga o lliura en un altre règim als ajuntaments. FeSP-UGT de Catalunya desconeix el motiu pel qual la prefectura de policia local no dota els agents d’aquest aparell. Són els agents, durant el servei, els que han de demanar el suport del cos de Mossos d’Esquadra-Trànsit i la col·laboració de la Policia Local de Torredembarra quan han de fer una prova d’alcoholèmia, depenent de la seva disponibilitat, motiu pel qual, a la majoria dels casos, resulta impossible o, si més no, retarda i entorpeix el servei normal de cara a la resta de la població.

Serveis mínims

La deficient planificació de serveis per part de la prefectura suposa que als matins només hi hagi 2 agents de servei i al torn de nit també 2 agents, i que si per qüestió d’incapacitat temporal o d’haver d’anar qualsevol acte un d’aquests agents, el servei es cobreixi només amb 1 agent. A més, si la patrulla ha de desplaçar-se puntualment fora de població (judici, tir oficial, trasllat de detingut) la població resta sense patrulla durant tota l’estona que duri el desplaçament.

A vegades, aquesta patrulla està composta per dos d’aquests agents interins que no disposen d’arma (recordem que ens trobem en nivell 4 d’alerta terrorista) i que resta sol un o una agent interí o interina quan es dona la circumstància indicada.

Manca de planificació de serveis als esdeveniments

És habitual que, davant d’esdeveniments amb afectació al carrer, no hi hagi una planificació suficient per part de la prefectura (com és el cas de la cursa de l’1 de maig de 2019) i que ni tan sols hi hagi un cap de torn o responsable de servei: es senyalitza tard i malament, es deixa en mans de la única patrulla tota la planificació, no es fan reunions de planificació prèvia amb les entitats participants, etc. L’èxit del servei depèn en bona mesura de la bona voluntat de la plantilla de policia, que posa tot el seu empeny en la seguretat dels usuaris i en l’èxit dels actes.

FeSP – UGT de Catalunya  recorda que Altafulla ja té una població que supera els 5.000 habitants, però que aquest nombre augmenta considerablement durant l’estiu i la majoria dels caps de setmana per l’arribada de visitants i de famílies amb segona residencia a la vila. Tots aquests problemes minven la capacitat de la policia local de donar resposta a les necessitats del municipi i resten qualitat al seu servei, per causes alienes a la seva voluntat.

Quadern preventiu: Risc d’incendi



Aquest nou quadern preventiu, elaborat per l’Oficina Tècnica de Prevenció de Riscos Laborals (ORPRL), vol ser una eina per als treballadores i treballadores davant el risc d’incendi al seu centre de treball. El risc d’incendi es pot presentar a qualsevol tipus d’empresa, encara que n’hi ha que tenen una probabilitat més gran de patir aquest tipus de risc. La seguretat contra incendis contempla tot un conjunt de mesures encaminades no solament a evitar l’inici del foc, sinó a controlar-ne i eliminar-ne la propagació i les greus conseqüències que potencialment pot produir.

Quadern preventiu: Risc Incendi

Protocol per a la prevenció i abordatge de l’assetjament sexual i per raó de sexe

El Protocol per a la prevenció i l’abordatge de l’assetjament sexual i per raó de sexe és un document que recull dues vessants: mesures preventives i el procediment i l’organització interna per actuar davant de qualsevol cas d’assetjament sexual o assetjament per raó de sexe al si de l’organització.

És important que inclogui: les definicions i els exemples dels conceptes d’assetjament sexual i d’assetjament per raó de sexe; les persones de referència clarament identificades; les actuacions de prevenció de l’assetjament; el procediment d’actuació davant dels casos i un model de denúncia.

El Protocol s’ha de regir pels principis següents: els principis d’urgència o celeritat; el principi de confidencialitat; la garantia del dret a la intimitat i a la protecció de la dignitat; el principi de contradicció i igualtat de les parts implicades i l’obligació de protegir el dret a la seguretat i salut laborals. (El principi de contradicció i igualtat de les parts implicades es refereix al fet que en el procediment d’investigació d’una denúncia s’ha de tractar igual la víctima i la part denunciada i es parteix de la idea que la part denunciada es pot defensar. És a dir que s’ha actuar amb imparcialitat i garantir els drets de les dues parts).

L’article 48.1 de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, amb caràcter obligatori preveu l’existència d’un Protocol en matèria d’assetjament sexual i per raó de sexe a totes les empreses.

Font GENCAT TREBALL

Informa’t sobre els cursos del Centre de Formació de Persones Adultes Maria Rúbies per al curs vinent

El Centre de Formació de Persones Adultes Maria Rúbies ofereix estudis de:

El centre ofereix acompanyament, atenció en petit grup, atenció individualitzada, classes presencials, horaris flexibles… I diferents modalitats per treballar i assolir els objectius dels estudis triats: presencial, semipresencial i autoformació.

Si vols informar-te, pots trucar al 93 310 30 94 o omplir aquest formulari de la seva web.

També s’oferiran properament xerrades informatives sobre els cursos d’accés a la universitat i d’accés a Grau Superior: dimarts 21 i 28 de maig a les 12 hores, i dimecres 22 i 29 de maig a les 18 hores.

La preinscripció per al curs 2019-2020 serà del 18 al 25 de juny.

Trobaràs més informació a la web del CFA Maria Rúbies.

CFA Maria Rúbies
Rambla del Raval, 29-35, 1a planta
08001 Barcelona


93 310 30 94
cfamariarubies@xtec.cat
https://agora.xtec.cat/cfamariarubies/

Resum i conclusions de la jornada ‘Las enfermedades profesionales en el punto de mira’




Font UGT Catalunya

Publicat el 7 Maig, 2019

El pasado 25 de abril, y con motivo del Día Internacional de la Salud y la Seguridad en el Trabajo, UGT de Catalunya celebró la Jornada “Las enfermedades profesionales en el punto de mira”.

La jornada fue presentada por Núria Gilgado, secretaria de Política Sindical de UGT de Catalunya, quien situó la jornada dentro de las actividades conmemorativas del Día Internacional de la Seguridad y la Salud en el Trabajo, denunciando la situación actual de la siniestralidad en Catalunya, en la que el pasado año fallecieron 82 trabajadores (60 en el puesto de trabajo y 22 in itínere), y recordando el derecho que nos asiste como trabajadores a exigir un trabajo digno y nuestro derecho a la integridad física y a la protección de la salud en el trabajo establecido por la normativa.

A continuación reflexionó sobre las posibles causas de la elevada siniestralidad, incluyendo tanto los accidentes laborales como las enfermedades laborales, entre ellas el subregistro de las enfermedades profesionales y el no reconocimiento de las enfermedades de origen laboral. A modo de ejemplo, el año pasado sólo se registraron en Catalunya 3.383 enfermedades profesionales, cifra que nos indica la irrealidad de los datos existentes y de la ineficacia de los circuitos existentes de detección, comunicación y reconocimiento.

A continuación intervino Fernando García Benavides, catedrático de Salud Pública del Centro de Investigación de Salud Laboral (CiSAL), de la Universitat Pompeu Fabra, con su ponencia “Las enfermedades profesionales, estado actual y propuestas de mejora”, que empezó analizando la evolución de la normativa española sobre enfermedades profesionales y apuntó al desfase normativo que ha existido desde siempre respecto a la regulación de los accidentes laborales. Mientras que los accidentes de trabajo se regularon ya en 1900 con la denominada Ley Dato, la regulación legal de la enfermedades profesionales fue bastante más tardía, no llegándose a materializar de hecho hasta 1966, con la Ley General de la Seguridad Social, después de un intento fallido con la Ley de Enfermedades Profesionales de 1936, pocos días antes del estallido de la Guerra Civil.

El ponente destacó la importancia que tuvo la modificación en el año 2006 del anterior Cuadro de Enfermedades Profesionales de 1978, en la etiología es establecida en función de los agentes presentes en el trabajo que puedan dar lugar a estas enfermedades; y especialmente su posterior desarrollo en el reglamento de enero de 2007, en el cual se destacaba en el Art. 5 el deber de cualquier facultativo del INSS de comunicar cualquier sospecha de enfermedad profesional. Valora de forma muy positiva estos cambios normativos, e indica que el problema es que no se está utilizando el sistema con todas las posibilidades que ofrece.

En la actualidad, con la tercialización de la economía y el declive de la industria, los accidentes de trabajo están disminuyendo mientras que las enfermedades profesionales adquieren cada vez más importancia. Por cada fallecido por accidente de trabajo hay 60 fallecidos por enfermedad profesional. El problema es que estas enfermedades no se detectan ni se reconocen como laborales. Según estimaciones y datos aportados por García Benavides en su intervención, dos de cada tres enfermedades profesionales no se están reconociendo, variando este porcentaje en función de las distintas patologías. En el caso de enfermedades osteomusculares se reconocen el 70%, mientras que los cánceres de origen laboral sólo se reconocen en un 0,2%.

En el caso de Catalunya, esta subdeclaración es  preocupante. Atendiendo a los datos de índices de incidencia de enfermedades profesionales reconocidas en las distintas Comunidades Autónomas, si aplicamos a Cataluña la tasa de Navarra, habría 28.000 casos en lugar de los 6.500 reconocidos.

Las causas de esta situación son diversas, entre ellas:

  • La propia naturaleza de la enfermedad laboral, que dificulta más determinar la causa-efecto que en un accidente laboral.
  • La propia definición legal, que requiere no sólo un diagnóstico, sino un reconocimiento del su origen laboral.
  • Formación insuficiente de los médicos en medicina del trabajo. Especialmente en atención primaria.
  • Insuficiente información del trabajador.
  • Falta de coordinación administrativa entre los distintos agentes (INSS, mutuas, SNS).
  • Distintos intereses económicos y legales de los agentes.

Posteriormente se constituyó una mesa redonda sobre experiencias sectoriales, en la que estuvieron representadas las tres Federaciones de UGT de Catalunya:

Antonia Fuentes (FICA) abordó la problemática del uso de productos cancerígenos como el amianto (en el que todavía existe un uso residual en elementos de fricción) o el formaldehído en determinadas empresas, así como experiencias prácticas en la actualización, difusión y mejora de la información de los trabajadores sobre las fichas de seguridad química y obstáculos en las determinaciones de contingencias.

Josep Maria Gebelli (FeSP) expuso los problemas que genera la exposición a productos químicos y cancerígenos en determinados colectivos: bomberos, brigadas de obras y mantenimiento, sanidad y oficinas.

Mari Luz Esmoris (FeSMC) habló sobre los problemas más frecuentes que se plantean en los sectores de limpieza, seguridad, almacenes y telemárqueting.

Clausuró la Jornada Camil Ros, secretario general de la UGT de Catalunya.

CONCLUSIONES Y PROPUESTAS

  • Que las empresas asuman sus responsabilidades legales en materia de prevención de riesgos laborales y a efectos de notificación de accidentes de trabajo, y especialmente de enfermedades profesionales.
  • Mejora de los circuitos de identificación, notificación y reconocimiento de las enfermedades laborales, así como de la coordinación entre los distintos agentes que intervienen en este proceso.
  • Potenciar los mecanismos de control de la Administración y de la Inspección de Trabajo, aumentando sus recursos materiales y económicos.
  • Mayor contundencia con las empresas infractoras.
  • Derogación de las reformas laborales para disminuir la precariedad y dignificar las condiciones de trabajo.
  • Reconocimiento del Cuadro de Enfermedades Profesionales de la OIT que incluye los trastornos mentales y del comportamiento como enfermedades derivadas del trabajo.
  • Adaptación de los puestos de trabajo a los trabajadores de edad avanzada, atendiendo a los cambios demográficos y a la prolongación de la vida laboral.
  • Cualificar y mejorar la formación en medicina del trabajo de los profesionales sanitarios con el fin de mejorar los sistemas de detección y la cumplimentación de la ocupación en las historias clínicas.

Documentación relacionada:

Guía para promover el reconocimiento de una enfermedad profesional

Reclamem que s’adaptin les lleis a la convenció de l’ONU per aconseguir la integració laboral de les persones amb discapacitat

Font UGT FeSP Catalunya

Avui 3 de maig commemorem per primera vegada el Dia de la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de Nacions Unides, i se celebra aquest dia perquè coincideix amb el dia que va entrar en vigor, fa 12 anys, la ratificació de l’Estat Espanyol del Conveni.

Des de la UGT de Catalunya volem aprofitar aquest dia per denunciar que encara estem lluny per aconseguir una integració laboral real i efectiva de les persones amb discapacitat i per reivindicar la igualtat de tracte o d’oportunitats de les persones amb discapacitat.

Cada any la UGT de Catalunya presentem un informe sobre la situació laboral de les persones amb discapacitat, i comprovem les grans dificultats de les persones amb discapacitat per a entrar i mantenir-se dins del mercat de treball, repetint-se, any rere any, inalterables i negatives les dades sobre la seva participació laboral. Aquest fet ens està indicant clarament que les mesures dirigides a la integració laboral de les persones amb discapacitat no estan funcionant. A més, les dades que ens facilita Inspecció de Treball ens assenyalen que avui dia encara hi ha un important nombre d’infraccions relacionades amb la integració laboral de les persones amb discapacitat, fet que des de la UGT de Catalunya denunciem contundentment no només perquè el compliment de la LISMI és un deure, sinó perquè afecta directament sobre l’ocupació de les persones treballadores amb discapacitat.

L’estimació que el desembre passat vam fer la UGT de Catalunya sobre com el compliment del percentatge de la reserva de quota del 2% podria incrementar la participació laboral de persones amb discapacitat, assenyalava quegairebé el nombre de persones amb discapacitat ocupades s’incrementaria en 30.000 persones, un 43% més de persones amb discapacitat i la taxa d’ocupació d’aquest col·lectiu augmentaria 10 punts percentuals.

Per tot plegat, la UGT de Catalunya exigim que les lleis s’adaptin al que està establert en la Convenció de l’ONU de les Persones amb Discapacitat, i això implica fer un replantejament de totes les polítiques d’inclusió de les persones amb discapacitat i actuar per la igualtat d’oportunitats de les persones amb discapacitat i garantir els seus drets socials i laborals.

La UGT som una organització compromès amb les persones amb discapacitat i tenim el propòsit que la discapacitat no actuï com un factor de discriminació que condicioni la inclusió social i laboral plena d’aquestes persones. I per això, reivindiquem la igualtat efectiva en àmbits com el treball, la educació, la formació o el, i un dels nostres principis es aconseguir millorar la qualitat de vida de les persones amb discapacitat mitjançant l’establiment de mesures que impulsin la inclusió social a través d’una ocupació de qualitat, una formació adequada i la consecució de l’accessibilitat universal.

Manifestaciones del Primero de Mayo en toda Cataluña

Este Primero de Mayo conmemoramos 100 años de la jornada laboral de ocho horas, un hito histórico y una de las grandes victorias de la clase obrera y del sindicalismo.

Este año, volvemos a salir a la calle para que la reivindicación y la lucha por los derechos las personas es más vigente que nunca para detener y revertir la precarización que se ha instalado en el mercado laboral y en la sociedad. UGT y CCOO de Cataluña hemos convocado manifestaciones en todo el territorio bajo el lema este año «+ DERECHOS + IGUALDAD + COHESIÓN. PRIMERO LAS PERSONAS » En este enlace encontraréis el manifiesto unitario y aquí la octavilla .

Manifestaciones y actos convocados:

Barcelona

11.30 h Manifestación desde la plaza Urquinaona / Ronda de San Pedro hasta la plaza de Antonio López

13.30 h Botifarrada ante la sede de la Rambla del Raval

Aquí se puede descargar el cartel de la manifestación

Aquí se puede descargar el cartel de la butifarrada

Octavilla manifestación Barcelona

Girona

12:00 h Manifestación desde la plaza Independencia hasta la plaza del Vi

Aquí se puede descargar el cartel

Lleida

10.00 Ofrenda floral al monolito de Pablo Iglesias en los Campos Elíseos

10.45 h Homenaje a los jubilados del año y los afiliados que cumplen 25 años de afiliación

Aquí se puede descargar el cartel

12:00 h Manifestación desde la plaza del Trabajo hasta el Parque de Santa Cecilia

Tarragona

9.00 h Homenaje a Pablo Iglesias, Campo de Marte

10.00 Desayuno ugetista en la sede de Tarragona

12:00 h Manifestación desde la plaza Imperial Tarraco hasta el balcón del Mediterráneo

Aquí se puede descargar el cartel

Tortosa

10.30 h Homenaje a Rafael Vidiella al Olivo, monumento en su honor en el Parque de la Feria de Tortosa

11.15h Piscolabis en la sede del sindicato en Tortosa

12:00 h Manifestación de la plaza del Carrilet en la plaza del Ayuntamiento de Tortosa

Aquí se puede descargar el cartel

Igualada

12:00 h Concentración paseo Verdaguer / c Sant Magí.

Aquí se puede descargar el cartel

Ja ha sortit la revista de prevenció de riscos laborals, “Sense risc” número 54

En aquest número parlem de riscos psicosocials en el sector de les plataformes digitals, entrevistem a Javier Pinilla, director de l’INSST, i parlem de les novetats al Règim Especial de Treballadors Autònoms. A partir d’aquest número, la revista ‘Sense Risc’ incorpora tres noves seccions: Serveis Jurídics, Negociació Col·lectiva, i un apartat de mobilitat.

Revista Sense Risc 54

Revista Sense Risc 54
29 Abril, 2019
1.3 MiB, 17 descàrregues

DETALLSDESCARREGA L’ARXIU

Ús no sexista del llenguatge

Ús no sexista del llenguatge

Hem de procurar evitar l’ús sexista del llenguatge. Convé trobar solucions perquè els documents, pel que fa al gènere, puguin ser neutres. Per aconseguir-ho, segons el context, es poden fer servir els recursos següents quan les persones afectades tant poden ser homes com dones:

  • Paraules aglutinants (“el funcionariat”, “la direcció”)
  • Expressions neutres (“la persona acusada”, “la persona imputada”)
  • Forma masculina i femenina a la vegada unides amb les conjuncions i/o (“els advocats i les advocades”)
  • Forma masculina i femenina a la vegada, separades per barres (“el/la cap de…”, “el/la secretari/ària…”, “el funcionari/ària afectat” [no cal la doble forma de l’adjectiu])
  • El masculí plural és adequat quan ens referim a homes i dones que s’esmenten concretament (“els escrits dels advocats Mònica Pino i Pere Ciudad”)
  • El tractament de vós, habitual en el llenguatge administratiu i judicial català, té l’avantatge davant del tractament de vostè, que no fa distinció de gènere en la segona persona (“us convidem”, i no: “el/la convidem”)
  • Si en cada cas sabem que qui ocupa un càrrec és un home o una dona, ens hi hem de referir amb la forma masculina o femenina que pertoqui (“la secretària general Rosa Maria Peix”).

Cal evitar:

  • La paraula home en sentit genèric (“els drets humans” i no “els drets de l’home”)
  • la dissmetria en la manera de tractar homes i dones (“els denunciants, Miquel Garcia i Elena Ferreres” i no “els denunciants, Miquel Garcia i la seva esposa Elena Ferreres”)
  • El tractament de “senyoreta” perquè no té equivalent en l’home.

Podem usar el masculí genèric per facilitar la lectura del text (“la tasca del psicòleg és fonamental”)

En les referències en plural als col·lectius d’homes i dones, el masculí plural té valor genèric (“formació adreçada als treballadors”)

El masculí singular pot tenir un sentit no marcat i referir-se a un concepte abstracte o a una persona no concreta (“modifiqueu el vostre perfil d’usuari” o “Oficina d’atenció al client”).

………………..

Pep Millán López (Advocat del Gabinet Jurídic de la UGT de Catalunya)G

Drets dels treballadors i les treballadores el dia de les eleccions generals del 28 d’abril

Publicat el 9 Abril, 2019

Drets dels treballadors i les treballadores el dia de les eleccions generals del 28 d’abril

Ja s’ha publicat al DOGC l’Ordre TSF/63/2019, de 3 d’abril, per la qual s’estableixen les instruccions necessàries per a la participació dels treballadors i les treballadores a les eleccions previstes pel pròxim 28 d’abril.

En aquest enllaç podeu consultar el text normatiu. I a continuació, unes preguntes amb resposta de cara a resoldre dubtes freqüents:

Si el dia de les eleccions no gaudeixo del descans setmanal, tinc dret a absentar-me de la feina per exercir el meu dret a vot?

, els electors disposaran d’un permís de com a màxim 4 hores dins de la jornada laboral. Les hores del permís variaran en funció de la coincidència d’hores de la jornada laboral amb l’horari d’obertura dels col·legis. Per tant, si la coincidència és:

  • com a màxim de dues hores: No es concedirà el permís.
  • de més de dues hores i menys de quatre: es concedirà un permís de dues hores.
  • de quatre o més hores: es concedirà un permís de quatre hores.

Quan el treball sigui en jornada reduïda, s’efectuarà la corresponent reducció proporcional del permís.

I si soc membre de la mesa electoral o interventor/a?

Les persones que no gaudeixin del descans setmanal i que hagin d’estar a la mesa electoral com a membres o interventores, se’ls ha de concedir el permís corresponent a la jornada completa del dia de les eleccions i, a més, un permís corresponent a les cinc primeres hores de la jornada laboral del dia immediatament posterior.

En canvi, si aquestes persones (membres o interventores a la mesa electoral) gaudeixen del descans setmanal el diumenge, tindran dret al permís només de les cinc primeres hores de la jornada laboral de l’endemà de les eleccions.

Si gaudeixo del permís, l’empresa em pot descomptar la part proporcional al temps no treballat? Hauré de recuperar el temps d’absència de la feina?

No, aquest permís té en tot cas la condició de retribuït i no recuperable.

Puc canviar el torn si he de treballar la nit abans de les eleccions i soc membre de mesa o interventor/a?

Sí, l’empresa, a petició de la persona interessada, ha de canviar el torn per tal que pugui descansar la nit anterior a les eleccions.

Qui determina el moment d’utilització de les hores concedides per la votació?

La determinació del moment d’utilització de les hores concedides per a la votació, que haurà de coincidir amb l’horari establert per a la votació, és potestat de l’empresa.

He d’aportar algun document a l’empresa per al gaudiment d’aquest permís?

A l’efecte de l’abonament del salari del temps utilitzat per votar, l’empresa té dret a sol·licitar als seus treballadors i treballadores l’exhibició del justificant acreditatiu d’haver votat, expedit per la mesa electoral corresponent.