Guàrdia UrbanaNotícies

El deure del secret professional dins la Policia

Des d’UGT valorem positivament la Nota Informativa publicada per Prefectura, i en cap cas considerem que s’anul·li la llibertat d’expressió o la llibertat sindical.

Tots som conscients que un comentari fet sense cap mala intenció sobre una actuació, investigació, procediment…del que tenim coneixement per la nostra feina, pot tirar per terra el treball de molts companys i companyes, destruir treball que ha requerit recursos materials, humans, econòmics… i pot vulnerar els drets fonamentals dels implicats (presumpció d’innocència, intimitat, honor…)

Considerem positiva la publicació d’aquesta Nota Informativa que indica breument la manera de procedir de Prefectura en els aspectes relatius a la comunicació, i també, fa esment i recorda que el fet de filtrar informació pot tenir conseqüències penals.

Article 417
1. L’autoritat o funcionari públic que revelés secrets o informacions dels quals es tingui coneixement per raó del seu ofici o càrrec i que no hagin de ser divulgats, incorrerà en la pena de multa de dotze a divuit mesos i inhabilitació especial per a ocupació o càrrec públic per temps d’un a tres anys.
Si de la revelació a què es refereix el paràgraf anterior resultés greu mal per a la causa pública o per a tercer, la pena serà de presó d’un a tres anys, i inhabilitació especial per a ocupació de càrrec públic per temps de tres a cinc anys.

L’Oficina de Relacions Institucionals i Comunicació (ORIC), rep la informació de manera diària de tot el que succeeix a la ciutat, i fa seguiment dels serveis més significatius, també és informada per part de les unitats de diferents dispositius que es realitzaran. Aquesta informació és analitzada, ordenada i escrita per tal de compartir-la pel canal més oportú, en el temps i la manera que es cregui més adient, sense que afecti el mateix procediment ni als implicats.

Entenem que la naturalesa d’aquesta Nota Informativa, no és més que la d’informar (com el seu propi nom indica) a la plantilla de les responsabilitats que pot tenir compartir informacions sensibles, i recordar o descobrir l’existència de la ORIC.

Com a sindicat, com no pot ser d’altra manera, hem de vetllar pel compliment de la normativa i treballem pel bon funcionament i millora de les condicions laborals i procediments interns, sempre amb actitud positiva i constructiva. Hem de tenir en compte, que una cosa és opinar i una altra revelar informació sensible. Podem opinar sobre les intervencions, o sobre procediments, però en cap cas podem revelar, total o parcialment informació sobre intervencions o procediments.

• La policia, més encara que qualsevol altre colectiu professional, ha de garantir que la informació que coneixen en l’exercici de les seves funcions, no acaba sortint, ni a mitjans de comunicació, ni a particulars, ni obeir a cap interés que no sigui l’interés general.
  • No es pot permetre que una operació policial que ha costat molt de temps, recursos, i esforç, pugui malbaratar-se perquè es filtra informació que arriba als pressumptes delinquents
  • No es pot permetre que una família s’assabenti que un membre de la família ha patit un delicte per la premsa abans que per la pròpia policia
  • El codi penal no permet que es difongui informació que es coneix pel fet de ser policia, tal com figura al seu article 417
  • No podem blanquejar les filtracions interessades fent-les passar per una suposada limitació del dret d’expressió.
  • No podem permetre que cap membre de la Policia, filtri informació per obtenir notorietat ni personal, ni de l’organització a la que pugui pertànyer, o per un simple interès econòmic

Entre tots i totes hem de vetllar perquè la integritat i professionalitat dels membres de la Policia de Barcelona mai es pugui posar en dubte.