‘UGT assegura que tres milions d’empleats públics puguin pal·liar l’efecte de la inflació en la seva economia

Madrid, 3 d'octubre de 2022

L'obligació d'UGT és assegurar que tres milions d'empleats públics puguin pal·liar l'efecte de la inflació en la seva economia.

El personal de les Administracions sumarà una pujada salarial de 9,5 punts entre 2022 i 2024

UGT valora un acord que recupera els drets perduts i construeix l'Administració per al segle XXI

UGT Serveis Públics dóna el vistiplau a l'acord amb el Govern que fixa, en matèria salarial, una pujada del 9,5% entre 2022 i 2024. El sindicat assenyala que la pujada que proporciona l'acord esmorteeix, de manera raonablement realista, els efectes de la pujada de la inflació en el poder de compra dels gairebé tres milions d'empleats públics del nostre país.

Al final de la reunió de la Mesa del Diàleg Social, Isabel Araque, secretària d'Acció Sindical d'UGT Serveis Públics, ha declarat que "UGT dona suport a aquest acord des de la coherència, el realisme i la responsabilitat que ens caracteritza. Un text que posa en alça la importància de la negociació col·lectiva per a aconseguir acords que millorin la vida dels treballadors i la ciutadania en general. Per primera vegada en un període de crisi, els empleats públics tindrem un increment salarial, en comptes de sofrir retallades en drets i els nostres sous". Segons recull l'acord, el Govern planteja una pujada salarial màxima del 9,5% entre 2022 i 2024, les xifres del qual es distribuirien en tres anys de la manera següent:

2022: un increment de l'1,5% consolidable, sobre el 2% inicial fixat en els Pressupostos Generals de l'Estat per a enguany. La pujada tindria caràcter retroactiu des de gener i s'abonaria en una paga addicional abans que acabi l'any.

2023: pujada fixa del 2,5%, més dues pujades variables de 0,5% cadascuna. La primera operaria si l'IPC harmonitzo de 2022 i 2023 supera el 6% - corresponent a la suma de l'increment salarial previst inicialment per a aquests dos anys-, tindria caràcter retroactiu, consolidable i es faria efectiva l'octubre de 2023. La segona es cobraria si el PIB nominal en 2023 arriba al 5,9%.

2024: augment fix del 2% més un 0,5% variable que es cobraria si l'IPC harmonitzat de 2022, 2023 i 2024 supera el 8%. Es cobraria amb caràcter retroactiu i és consolidable.

El text també inclou qüestions importants per a millorar la situació laboral dels empleats públics, com són percepció íntegra del salari en les situacions d'Incapacitat Temporal; l'aplicació de la classificació professional i desenvolupament del grup B dins de les Administracions; la negociació de la jornada de 35 hores o inferior i regularització de les condicions del personal laboral en l'exterior (PLEX).

L'acord incorpora reivindicacions fetes per UGT, encaminades a aconseguir una ocupació de qualitat i impulsar el rejoveniment del personal de les Administracions. Entre elles, la recuperació de la jubilació parcial anticipada dels funcionaris públics. L'acord rescataria la redacció original de l'article 67 de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (lletra d de l'apartat 1), que al·ludeix a aquesta modalitat dins de les Administracions. També es recupera el caràcter de mínims dels permisos i vacances en la negociació col·lectiva.

UGT ha expressat reiteradament al Govern la seva preocupació per la falta de negociació de plans d'igualtat en les administracions públiques. Fins avui, només sis comunitats autònomes compten amb un. En aquest sentit, el Ministeri proposa que es constitueixi la Comissió d'Igualtat per a impulsar l'obligació de negociar plans d'igualtat dins de les administracions públiques, segons estableix el TREBEP.

Es recull la flexibilització de la promoció interna i la revisió dels processos selectius.

L'acord derogarà els aspectes lesius del RDL 20/2012 i, a més, impulsa la tramitació de la Llei de Funció Pública de l'Administració General de l'Estat; la posada en marxa efectiva del teletreball, així com la necessària actualització de la classificació dels centres penitenciaris del país.