CARTA OBERTA AL CONSELLER D’INTERIOR MIQUEL BUCH

(VIGILANTS MUNICIPALS, UN COL•LECTIU OBLIDAT)

Arran de les seves declaracions publiques del passat dia 15 d’abril de 2020, agraint la labor dels Vigilants Municipals de Catalunya i posant malauradament èmfasi en el fet que no són Policies i que no tenen formació de l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya, des del Sindicat de Policia Local de la UGT de Catalunya volem mostrar el nostre rebuig i malestar a aquestes afirmacions.

Entenem que el Conseller d’Interior no ha de tenir coneixement de què els Vigilants Municipals (presents a 121 municipis de Catalunya) són una figura reconeguda per la Llei de Forces i Cossos de Seguretat i per tant integrants d’aquestes.

Tampoc ha de saber que encara que no tinguin la mateixa formació que un Policia, si fan formació obligatòria a l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya, totalment insuficient pel que se’ls requereix posteriorment als seus municipis.

Ni ha de saber que la figura del Vigilant Municipal se la van inventar en el seu moment, per tenir Policies a baix cost.
Això si, les persones que li assessoren, no tenen excusa, són per transmetre la realitat de la situació al polític, que és el que acaba donant la cara, i en aquesta ocasió, no han estat a la alçada.

El que sí que esperem de un polític, a causa de la seva suposada proximitat amb el poble que representa, és que es doni compta que no hi ha de facte diferències substancials entre un Policia Local i un Vigilant Municipal, els dos van similarment uniformats, els dos porten vehicles logotipats similars i el dos són la «Policia» més propera als ciutadans i ciutadanes que no distingeixen diferències nímies i per tant assimilen els dos cossos.   Són als que acudim quan hi ha problemes, els primers que arriben al lloc dels fets i es fan càrrec (amb la formació limitada que reben), de les situacions més conflictives (exposant la seva integritat física moltes vegades). Això si, els Vigilants Municipals … sense arma, i sense els medis ni la formació requerida … i per regla general fent patrullatge unipersonal.

Els Vigilants Municipals efectivament no poden aixecar atestats, però de forma efectiva hi ha molt poques actuacions que no acabin fent, perquè la situació així ho requereixi o perquè des de el Cos de Mossos de Esquadra s’ho demanin a través de la Xarxa Rescat, exactament igual que un Policia Local.

Per aquest motiu, també pensem que vostè hauria de formar part de la solució a l’actual problema de falta de reconeixement dels Vigilants Municipals, donant un impuls necessari a aquest col•lectiu.

Des de el Sindicat de Policia Local de la Ugt de Catalunya fa temps que defenem que no hi hauria d’haver diferencies, i que s’hauria de fer com han fet en moltes altres autonomies, modificant les Lleis de Coordinació de Policia Local per convertir els Vigilants, (que tinguin el grau d’estudis requerits i passin les proves necessàries equiparables a les de l’ISPC), a Policia Local, deixant les places no convertides a extingir.
Ja hi ha prou de tenir Policies a preu de saldo.

Quedem disposats a afrontar aquest repte al seu costat, si es veu amb el coratge d’afrontar-ho, col•laborant amb això que calgui, per tal de dotar a la Policia de Catalunya d’un marc Jurídic i Legal adient als temps actuals.

Sindicat de Policia Local de la UGT de Catalunya.

Per descarregar la carta oberta cliqueu aquí